sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Pyry ja viskit, olutexpo.

Aika moni bloggari on saanut lyhyen vetoomuksen koskien lauantain hesarin uutista. Vetoomuksessa on monta toimijaa, mutta sen perusviesti on lyhykäisyydessään se, että aluevalvontavirasto loukkaa aika lailla yksityisen ihmisen oikeuksia kieltäessään blogistia kirjoittamasta tiettyjä sanoja tai asioita blogissaan etukäteen.

Yleisesti ottaen mä olen alkoholimainonnan rajoittamisen kannalla. Mä uskon siihen, että mainonnalla on iso voima ja sen vaikutus lapsiin ja nuoriin on varmasti suurempi kuin aikuisiin. Mutta kun virasto tai valtiollinen toimija alkaa sensuroimaan ihmisten kirjoittamista etukäteen ja uhkailee erilaisia toimijoita mun mielestä jopa mielivaltaisesti, niin silloin jopa meikäläinen voi asiaan ottaa kantaa.

Hauska tähän lakiin liittyvä yksityiskohta, joka on mulla ainakin levinnyt somessa, on Glenmorangien nettisivujen blokkaus suomessa maamme alkoholilakeihin viitaten. 

Mun blogini ei tietystikään koske viskejä millään tavalla, vaikka itse kovasti kyseisestä juomasta tykkäänkin. Pyryn viskikokeiluthan alkavat vasta kun se täyttää 21 -vuotta tai valmistuu/menee naimisiin/saa lapsen tm. (missä järjestyksessä, jos noita ylipäänsä mitään haluaa).

Siltikin olen sitä mieltä, että jokaisen tulisi ehdottomasti mennä käymään OlutExpossa. Sieltä löytyy varmasti monia hyviä ja maukkaita oluita ja viskejä ihan jokaiseen makuun. Mun viskisuosikkini Laphroaig ja Bushmills ovat varmasti esillä kyseisillä messuilla. Erityisesti suosittelen kenelle tahansa Old Bushmillsin 16-vuotiasta Single maltia. Jälkimmäinen on paras viski, jota olen koskaan juonut ihan ehdottomasti.

Oluista en niin perusta, mutta uskoisin että myös niitä on tarjolla jokaiselle maun mukaan. Kaiken lisäksi niistä saisi vielä kirjoittaa ihan niin paljon kuin haluaa, joten en viitsi.

Mä olen aina sitä mieltä, että erilaiset virastot, säännöt ja säädökset on olemassa siksi, että meillä olisi hyvä tai parempi olla. Alkoholi tässä maassa on hemmetin huonosti hoidettu juttu. Ei välttämättä valtion, mutta ihmisten toimesta. Meillä on ihan järjettömän suuret määrät sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja, jotka johtuu tämän maan alkoholikulttuurista. Voidaanko siihen vaikuttaa mainonnan kieltämisellä tai muilla keinoin? En tiedä. Auttaako siihen sosiaalisen median raivo. En usko.

Kaikki lähtee aina kuitenkin sieltä yksilöstä ja yksittäisestä ihmisestä. Niin kauan kuin suomalaisista suurin osa juo vain humalahakuisesti ja muutenkin toimii alkoholin kanssa idioottimaisesti, joutuu myös valtio painimaan näiden ongelmien kanssa. Siitä sitten seuraa yksittäisten virastojen hölmöjä ylilyöntejä, kuten tämä blogihomma osoittaa.

Yksilön oikeus kirjoittaa ja tuoda mielipiteensä julki erilaisista asioista on kuitenkin aika vahvasti suojattu erilaisilla sopimuksilla ja laeilla. Kun yksilö kirjoittaessaan rikkoo näitä sääntöjä, voidaan hänet saattaa esimerkiksi syytetyksi lakien ja asetusten mukaan. Ennakkosensuuri ja viraston harjoittama uhkailu on kuitenkin mun mielestäni täysin väärin. Siksi mäkin kirjoitan tämän blogitekstin, vaikken koko Exposta ollut ennen tätä kuullutkaan.

Alla vielä mun suosikkiviskini top-3 ja suosikkialkoholijuomani top-3

Viskit
1. Bushmills 16v
2. Johnnie Walker Blue label (kerran maistaneena)
3. 10v ja 18v variantit Laphroaigista

Alkoholijuomat
1. Lonkero, jossa on tosi paljon jäitä
2. Scrumpy Joe -siideri
3. Gin Tonic / Meidän hääbooli


0 comments: