sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Dad I want to be

Mä olen pelannut videopelejä koko pienen elämäni. Muistan yhä edelleen miten epätoivoista oli yrittää pelastaa Pkunkit puuttellisella englanninkielen taidolla Star Control II:ssa. Muistan miten monta erilaista tapaa oli kuolla Space Questeissa. Muistan miten pahalta tuntui kun Final Fantasy VIII päättyi.

Muistan Madden 99 franchise moden Lorenzo Dunbarin, yliopistossa ressuna pelanneen raakileen, jonka mun muuttojoukkue Orlando Hornets siirsi cornerbackiksi. Lorenzosta tuli kaikkien aikojen paras puolustaja. Hän murskasi ennätykset interceptioneissa, palautetuissa tedeissä, palautuksissa ja oli kaiken kaikkiaan yhdessä Deion Sandersin kanssa kaikkien aikojen paras. Sanders muuten hankittiin toiselle puolelle ja yhdellä kaudella mun vastustajien syötettyjen jaardien keskiarvo oli alle 150 per ottelu.

No mä aika paljon selailen netistä videopelin lisäksi isäjuttuja ja erilaisia blogeja, tekstejä ym. Siellä sitten törmäsin tällaiseen tekstiin.

Playing with my son

Teksti hyvin lyhyesti tiivistettynä on miehestä, joka aloitti pelaamaan nelivuotiaan lapsensa kanssa läpi videopelien historian. He aloittivat 1981 -vuoden pacmanista ja jatkoivat siitä eteenpäin NES:n kautta aina eteenpäin Nintendon historiaa. Poika hakkasi seitsenvuotiaana läpi sataprosenttisesti pelejä, joita pidetään vielä nykyäänkin harvinaisen vaikeina.

Miksi isä sitten teki näin? Hän halusi antaa lapselleen osan siitä ilosta ja fiiliksestä, jonka oli itse kokenut lapsena pelien kanssa. Ennen kaikkea hän halusi kuitenkin pelata yhdessä lapsensa kanssa.

Sen mäkin haluan tehdä. Haluan pelata yhdessä Pyryn kanssa ja mä haluan tehdä jotain tällaista. Mä haluan, että se ymmärtää mistä pelit on tullut, miksi iskä tykkää niistä niin paljon ja mitä superhienoja juttuja niissä on.

Mä luulen tekeväni homman samoin kun Baio (Playing with my son -kirjoittaja) ja pelata aika paljon peleistä emulaattorien kautta. Vanhat Nintendot tai Segat kun alkaa olla aika mahdottomissa hinnoissa.

Löytyyköhän jostain vaan ohjaimia, jotka saa laitettua emulaattoreihin?

Miksi mä sitten haluan pelata Pyryn kanssa?

Miksi mä en haluaisi?

0 comments: