tiistai 15. syyskuuta 2015

Ai miksi en pidä Perussuomalaisia vakavasti otettavina?

Laura Huhtasaari on koulutukseltaan luokanopettaja. Se tarkoittaa, että hän on todennäköisesti suorittanut ylioppilaskokeen ja saavuttanut lukion päättötodistuksen. Lukiossa biologiaa opiskellaan vähintään kahden kurssin verran, joista ainakin ensimmäisessä käsitellään eliömaailmaa, perinnöllisyyttä ja biologian muita perusasioita.

Hän on lisäksi opettajankoulutuksessa opiskellut luokanopettajan niin kutsutut oppiainesisällölliset pedagogiset kurssit, joilla opetetaan sekä alakoulun sisältöjä että menetelmiä niiden opettamiseen. Näihin kuuluu yhtenä osana myös perinnöllisyys ja evoluution perusteet.

Jos näiden asioiden pohjalta ihminen ihan oikeasti pitää ihmistä jotenkin biologisesti erilaisena kuin muita eliöitä tai erityisesti eläimiä, selkärankaisia, nisäkkäitä, kädellisiä ihmisapinoita, on kyseiset kurssit mennyt täysin hukkaan. On ihan perusteltua kysyä, pystyisikö ihminen opettamaan tosiasioita, jos oma näkemys asiasta on noin kovin erilainen. Minä itse pyydän erikseen vapautusta uskonnon opetuksesta oman näkemykseni pohjalta. Jos edustaja Huhtasaari toimisi opettajana pyytäisikö hän vapautusta ympäristöopin ja biologian opetuksesta vai pystyisikö hän opettamaan ops:n mukaisesti. Tästähän siinä on kyse. Minulle on vaikeaa opettaa uskontoa, mutta teen sen, jos näin pyydetään. Uskokoon kuka tahansa siihen hömppään jos haluaa.

Sen sijaan ajatus siitä, että ylipäänsä meillä on asioista päättämässä ja sivistysvaliokunnassa ihminen, joka kiistää ihan tieteellisiä tosiasioita on huolestuttava ihan jokaisella tasolla. Sinänsä tämä ei tule mitenkään yllätyksenä tämä suunta, josta pöljät lausahdukset tulee. Aina se sinne Persujen nuivaan siipeen lopulta johtaa se murupolku. Ihmisiksi, jotka haluavat keskustella asiallisesti ja vaikuttaa vakavasti on siellä kyllä varsin pihalla maailmasta ja ihan perusasioista porukka.

Jotta ei menisi ihan syyttelyksi (Ja joo siis syytän tässä monia Perussuomalaisia kansanedustajia ja puoluevaikuttajia sivistymättömyydestä, huonosta itsekritiikistä, ylimielisyydestä, suvaitsemattomuudesta ja tyhmyydestä) otetaan vähän huumoria tähän loppuun.

Koskapa opettajan ammatti on helppo yleistää ja tuttu suurimmalle osalle ihmisistä, otetaan muutama täysin kuvitteellinen opettaja kuvitteellisiin tilanteisiin, joita opettajan työssä saattaisi kohdata.

Opettaja Kuhtasaari on luokassa opettamassa eliöluokista.

"Tässä te näettä nämä eliöluokat. Siellä on Bakteerit, aitotumaiset, alkueliöt, sienet, kasvit ja eläimet. Osaisiko joku kertoa esimerkkejä näistä?"

"Ihminen on eläin."

"Se nyt vaan on niin, että ihmiset eivät ole eläimiä, eikä eläimiä koskaan olleet. On ihan mahdoton teoria, että eläimistä tai eläimestä ajan saatossa tulisi ihminen." .

"Miksei?"

"koska niin ei ole, eikä sitä pystytä edes todistamaan".

Kenellekään ei koskaan selviä mihin eliöryhmään ihminen kuuluu. Sammakoista ja prinsseistä puhutaan kyllä vielä myöhemmin, mutta se on eri tarina se.



Lehtori Niiristö opettaa lukion historiantunnilla

"Noniin tässä näettekin kaavakuvan siitä miten jalkaväkimiinoilla olisi pelastettu Suomi sekä talvi- että jatkosodan aikana".

"Miten siihen vaikutti Suomalaisten selkeä lukumäärän vähyys ja erityisesti tykistön, panssarivoimien ja ilmavoimien alivoima?"

"En aio kommentoida tuota."

"Mitä? Se on ihan olennainen kysymys tässä kohtaa. Että miten ne muut asiat vaikuttaa?"

"Et voi tietää sitä asiaa. En kommentoi"

"Mutta se lukee minulla täällä, että tekijöitä oli monia..."

"Onko muuta kysyttävää, jos ei ole niin lähden pois, lähdenköpois?"

"Ööö... oliko ne jalkaväkimiinat keltaisia?"



Sijaisopettaja Putkinen on vetämässä äidinkielentuntia

"Nyt puhutaan sitten vähän isämmaallisuudesta 1980-luvun ay-liikkeessä"

"Meillä on äidinkielen tunti. Piti käsitellä modernia fantasiakirjallisuutta"

"Isämmaallisuutta 1980-luvun ay-liikkeessä kuvastaa hyvin silloinen metalliliitto..."

"Hei ope toi ei ole yhtään se mitä meidän piti käsitellä."

"Hiljaa. Kyllä on. Tästä pitää puhua. Tämä on tärkeää".

"Mutta se ei ole se mitä meidän kuuluisi käsitellä".

"Kyllä on. Tämä on se mistä puhutaan. Ei puhuta muusta. Kyllä minä tiedän mistä puhutaan. Ei puhuta muusta. ETTE PUHU MUUSTA JUMALAUTA! EI PUHUTA SIELLÄ! NYT RIITTI JOKA IIKKA ON SITTEN LISTALLA TÄÄLLÄ! REHTORILLE MENEE LISTA!"

Ei ole opettajillakaan helppoa nykyaikana. Kauhean näsäviisaita on oppilaat... ja jotkut opettajatkin. Ihan yhteistyökyvyttömiä ja inhottavia ja vastenmielisiä, kuten vanhempaa tekstiäni ja minua kuvaili eräs entinen Perussuomalaisten kansanedustaja.

0 comments: