tiistai 21. heinäkuuta 2015

Arvon opetusministeri Grahn-Laasonen

Arvoisa ministeri. Tämä on avoin kirje teille opetusministerinä ja poliitikkona.

Olen lyhyen ministeriuranne aikana joutunut lukemaan melko paljon sanomisistanne ja tekemisistänne opetusministerin tehtävässä sekä oman alani puolesta että mielenkiinnosta suomalaista koulutuspolitiikkaa kohtaan.

Opetusministerin työ ei Suomessa varmasti ole helppo. Olemme olleet jo vuosikymmeniä yksi koulutuksen ja erityisesti perusopetuksen kärkimaita. Silti kouluviihtyvyytemme ja oppilaiden motivaatio ovat aivan häntäpäässä maailman vertailuissa. Suomen tasapäistävä malli tuottaa kelpo joukon korkeasti koulutettua väkeä, mutta huippuosaajia vähän. Vai voiko lopulta viiden miljoonan kansasta odottaakaan jatkuvalla syötöllä maailman huippunimiä millään alalla?

Teidän asiaosaamattomuutenne on kuitenkin hämmästyttävän suurta. Revitte kommenttinne kliseevarastoista ja haastatteluissa toistelette samoja fraaseja tai myötäilette kysyjää parhaanne mukaan. Viimeisimpänä suuri huolenaiheenne koskien matematiikan osaamista Suomessa, kun referenssinä olivat maailmanlaajuiset matikkaolympialaiset.

Joko te tarvitsette parempia avustajia tai teidän tulee rehellisesti myöntää, että ette tiedä. Puolivillaiset typeryydet ja tökeröt latteudet ihan oikeasti ärsyttävät ihmisiä, jotka tekevät työtänsä meidän oppilaitoksissamme. Aivan varmasti teillä on toki myös kannattajanne niin opettaja- kuin opiskelijaväestössäkin. Tässä on kuitenkin kyse ammattiryhmästä joka on ärsyttävän pedantti omista asioistaan. Silloin ei kannata esittää tietävänsä. Kannattaa mieluummin palata asiaan myöhemmin tai vaikka vaan olla kommentoimatta.

Ymmärrän, että teille on heitetty uhriministerin rooli. Koulutusleikkaukset ovat sellainen julistus, joka saa aivan varmasti monet liikkeelle ja on parempi heittää liemeen nuori ja kokematon ministeri, jonka toimia voidaan perustella juuri noilla samoilla ominaisuuksilla. Kokeneemmat poliitikot olisivat voineet saada isojakin maineenmenetyksiä. Nyt te heittelette "Meillä on maailman paras sitä... huipputätä..." kun puolueenne pomo kyykyttää samaa sektoria valtiovarainministeriön puolelta.

Vahva ministeri sanoisi, että homma ei toimi näin. Taistelen oman ministeriöni puolesta. Taistelen oman sektorini puolesta tässä tilanteessa, jossa koulutuksen heikentäminen on tuomittu ihan jokaiselta asiantuntijatasolta lähtien. Valitettavasti vaan ministereiden ei tarvitse olla oman alansa asiantuntijoita.

Budjettiriihessä te voisitte osoittaa tällaisia ministerin merkkejä. Valitettavasti pelkoni on, että toimitte edelleenkin kilttinä uutena ministerinä, joka ei viitsi suututtaa vanhempia kollegoja. Tulette myötäilemään niin puoluetovereitanne kuin ketä tahansa muutakin, joka suunsa avaa. Se tuntuu olevan tapanne selviytyä poliittisessa pelissä. Ja peliähän se teille tuntuu olevan. Ilmestytte heittämään vapaaheittomaisia kommentteja hölmöissä tilanteissa tai pitäydytte pökkelöllä "kuultu noin tuhat kertaa" -linjalla pystymättä antamaan minkäänlaista käsitystä siitä, että edes yrittäisitte olla perillä ministeriönne asioista.

Samaan aikaan muut ministerimme pysyttelevät visusti poissa parrasvaloista. Heitä sinne toki kaivattaisiin, mutta kyllähän matikkaolympialaisista tai koulutusmittareista huolehtiminen varmasti on se millä tästä suosta noustaan. Ai niin. Samaan aikaan kun sanotte, että meillä on parasta sitä ja parasta tätä olette kuitenkin hirmu huolissanne. Riippuu kuka kysyy ja miten kysyy kyllä teiltä myötäilevä vastaus kysyjälle löytyy.

Ja sitten tähän ihan loppuun vielä yksi sitaattinne koskien koulujen digitalisoimista ja digitaalisten mahdollisuuksien kehittämisestä.

"Me tarvitsemme lisää digitaalisia oppimisvälineitä, digitaalista oppimista ja oppimismateriaaleja. Uskon että siellä on se iso mahdollisuus, josta voivat hyötyä paitsi kouluallergiset pojat, myös kaikki muut"

Anteeksi nyt vaan kielenkäyttöni tässä kohtaa, mutta mitkä ****** kouluallergiset pojat? Mitä ****** puhetta tuollainen on opetusministeriltä? Ihan oikeasti? digitaalisia oppimisvälineitä, digitaalista oppimista ja oppimismateriaaleja? Näihinkin olisi kiva saada konkretiaa eikä lehdistä luettua termistöjä. Mutta pahimpana ihan selvästi tuo ****** kouluallergiset pojat. Siihen olisi kiva saada vastaus, että mitähän ****** arvon ministeri sillä mahtoi tarkoittaa?

Jos Suomen opetusministerin asenne meidän koulua käyviin lapsiin ja nuoriin on tuollainen niin hänen kokemattomuutensa ja asiaosaamattomuutensa eivät sittenkään taida olla ne suurimmat ongelmat.

Tsemppiä vaan jatkoon arvoisa ministeri Grahn-Laasonen.

0 comments: